Učenje

 Zašto moje dijete ima loše ocjene, a pametno je
Zašto ocjene nisu mjerilo pameti

autor: Talidari

genijeProces prenošenja znanja u našim školama je uglavnom auditoran i vizualan, a manje taktilan i kinesteski, stoga nije optimalan za sve tipove učenika.

Postoje tri temeljna načina na koja svatko od nas prima i obrađuje informacije iz vanjskoga svijeta: auditivni, vizualni i kinestetski. U školovanju se koristimo svim tim načinima pri usvajanju novoga gradiva.

Djeca, baš kao i odrasli, primaju, pohranjuju, obrađuju i koriste informacije kroz pet osjetila od kojih su četiri primarna, a jedan od njih dominantan. Četiri primarna osjetila putem kojih prerađujemo informacije su vizualno (gledanjem), auditivno (slušanjem) i kinestetski (pokretom) i taktilno (dodirom), od kojih je kod svakog jedan dominantan. Neka djeca bolje uče vizualno, neka putem slušanja, a neka kinestetski. Većina ljudi i ne zna što to znači kinestetski, baš zato što je taj oblik zanemaren u našem obrazovnom sistemu. Kinesteski znači kroz pokret i osjećaje, a često se povezuje i s taktilnim, dakle kroz dodir.

Ona djeca kod kojih je proces primanja i obrada informacija primarno kinestetski ili taktilno ili motorički, imaju problema u školi, ne zato što imaju problema s učenjem, nego zato što nastavnici imaju problem s podučavanjem, jer nastavni program je uglavnom baziran na vizualnim i audio metodama poduke. Nastavnik, dakle, prenosi znanja putem govora i/ili vizualnih pomagala. Djeca koja na taj način doživljavaju svijet, tj. procesuiraju informacije u mozgu bilo vizualno ili auditivno, oni nemaju problema s ocjenama u školi. No, djeca koja najbolje procesuiraju informacije u mozgu kinesteski i taktilno, ona imaju problema s procesuiranjem informacija koje su im pružene isključivo vizualno i zvukovno, pa im je time razumijevanje i korištenje gradiva ograničeno, jer je neprilagođeno njihovom modelu učenja.

Djeca s problemima u učenju su djeca s problemima u strategiji učenja, a ne u učenju. Einstein je imao disleksiju, ali to ga nije spriječilo da bude prozvan jedan od najpametnijih ljudi na svijetu.

Djeca koja imaju teškoća u slušnom modalitetu (jednostavno nisu auditorni tipovi), imaju loše ocjene u školi, jer taj prevladavajući način prezentiranja informacija u školi nikako nije optimalan za njih. Za njih je veliki nadomjestak učenje s prevagom vizualnog ili taktilnog načina prezentacije gradiva. Najbolji načini koji će im pomoći u potpunijem prikupljanju i razvrstavanju informacija su organizirani u više osjetilnih modaliteta – učiti s mnogo slika, boja, učiti uz pomoć video ili filmskih zapisa, uz uporabu interaktivnih CD-a na računalu sa filmovima ili dijagramima, zatim rad s različitim materijalima, od gline do raznih predmeta kojima se predočavaju nastavni sadržaji. Kinestetski modalitetet primanja informacija pokazuje se također dobrom nadopunom jer će mnoga djeca s teškoćom auditivnog učenja potpuno uroniti u sadržaj koji je prezentiran raznim oblicima kreativnog rada od igre uloga, dramatizacije lutkama ili plesnih pokreta.

peticaOsim po načinu primanja informacija pri učenju, djeca se razlikuju i po stilu učenja. Ona djeca koja su po prirodi samostalna mogu imati problema s ocjenama, jer nisu najučinkovitiji kad im se nameće grupni rad i nadzor nastavnika. Takva djeca su najučinkovitija kad ih se pusti da usvajaju gradivo kad oni to žele i na svoj način. Oni sebi čak i biraju od koga će učiti, pa ako im se dozvoli, a ne brani, oni će gradivo naučiti i proširiti saznanjima iz drugih izvora, koji nisu ograničeni na školske uđbenike i nastavnike. Ako ih se sputava i nameće nešto, kao što je često običaj u školi kad se moraju strogo držati programa i ritma određenog od drugih, tada se oni ne snalaze dobro i imaju lošije ocjene nego što u stvari znaju i mogu. Takva djeca ne drže mnogo do toga što drugi misle o njima, pa im ni ocjene nisu toliko bitne. Stoga se o ocjenama i ne brinu tolko, koliko o tome što nauče. To nikako ne znači da su lošiji đaci, već naprotiv da imaju svoj stav i svoj stil, koji može biti i puno bolji od onog koji im se nameće.

natuknica
Ako učitelj podučava to ne znači i da učenik uči!!!
natuknica

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s